Friday, December 30, 2005

dialekts we love

Dialekter är gött även i radion.

Nu ska Anders Wettergren och Bernt Möller sluta läsa vädret i radion eftersom att deras dialekter fått utstå klagomål. Hallå? En östgöte som rapporterar vädret är underbart, en sluddrig skåning likaså. Man fattar ju vad de säger, är inte det huvudsaken? Jag fattar inte varför det bara ska vara risksvenska i etern. Själv har jag med ett leende på läpparna njutit varje gång Anders Wettergren tagit ton i radion, att höra en ”jallejulle & julius” förmedla kuling, sydvästlig vind eller nordanvind – det är för mig en fröjd. Mer mångfald i radion säger jag! Och överallt annars också får den delen. I dag har jag och min mor skrivit brev till radion och SMHI där vi kräver att Anders och Bernt kommer tillbaks till oss i radion. Jag älskar dialekter. Må allas våra dialekter inte utslätas. Ni som pratar dialekt där ute, det vill säga alla, håll huvudet högt!

3 Comments:

Anonymous Anonymous said...

Håller helt med!!
För varje år som går här i storstan Sthlm, blir jag stoltare och stoltare över mitt ursprung (=småland)!!
Låt RRRRRRrrren rulla!

//Lena

12:49 PM  
Anonymous Anonymous said...

håller med, de som pratar stockholmska efter att ha bott här en vecka när de egentligen är från typ trelleborg borde ta sig en ordentlig funderare på hur säkra de är på sig själva.
jens

12:24 PM  
Blogger jenny said...

ju fler dialekter som skränas ut i etern, desto mer kommer folk fatta att det är normalt med dialekter, och det är inte så att alla nio miljoner i sverige talar rikssvenska även om vissa verkar tro det.

2:39 PM  

Post a Comment

<< Home

Bloggtoppen.se