Monday, September 01, 2008

!

Intressant att höra hur hushållsnära tjänster väcker sådana enorma känslor. Nu senast på grund av TCO:s förslag om att ge mer rabatter för städ&tvättjänster för barnfamiljer. Från vänsterhåll gnälls det alltid när förslag om subventioner för göromål i hemmet kommer på förslag. Okej, jag tror inte heller att hushållsnära tjänster löser jämställdheten. Men de kan underlätta livspusslet för heltidsarbetande småbarnspäron. Och andra som tycker det är roligare att leka, umgås och annat istället för att städa och tvätta. Varför provocerar det så att ”andra kvinnor ska städa hos andra kvinnor”. Det är inte fult att städa. Och det kan lika gärna göras av män som av kvinnor. Och det är inte överklassen som anlitar städhjälp heller. Jag känner helt normala barnfamiljer som gör det, och ensamstående studenter som gör det. Prioriteringar. Handla cigg eller få badrummet skurat – det är valet för en del. För andra handlar det om att ta av det överflöd som finns i hushållskassan. Precis som med alla andra köp.

Visst borde männen städa mer. Fortfarande gör kvinnor det mesta jobbet hemma. Men män städar inte mer för att hemtjänster blir dyrare eller inte subventioneras alls. Däremot kan fler kvinnor (och män) befrias från hemarbete om det är billigare och framför allt – fler vita jobb kan skapas. Tycker det är kanon. Den dan jag vill prioritera mindre dammande, gör jag i och för sig redan, nå – mindre dammråttor – då ska jag också köpa mig en ypperlig städtjänst från en duktig hushållstekniker. Jag är ingen överklass. Jag är ingen som ser ner på städjobb. Tycker bara det är tråkigt. Precis som jag tycker att det är tråkigt att sy mina egna brallor. Därför köper jag färdigsydda.

0 Comments:

Post a Comment

<< Home

Bloggtoppen.se