Tuesday, January 17, 2006

fundera över

med tanke på att det är val detta året och man funderar en del, så fastnade jag för en sak som en före detta aktiv politiker skrivit i en artikel där reflektionen " ska människor behandlas som ett passivt objekt eller ett handlande subjekt" gjordes.

Jag föredrar det sistnämnda. Och då slår det mej hur tydligt det är att de som styr landet idag och har gjort så sedan tusentals år, har en människosyn som ser människor som passiva objekt - SÄRSKILT NÄR DET GÄLLER ASYL OCH FLYKTINGPOLITIKEN. Både för de människor som skickas hem ( de flesta ) men också, och inte minst, för de människor som behandlas just som passiva objekt i asylprocessen. Det är genomgående i mottagande, under asylprocess och väntetiden och även när ( om man har jättetur i asyllotteriet ) man får stanna i Sverige. Bara en reflektion som jag tycker alla ska fundera över - vill du bli sedd som ett passivt objekt eller ett handlande subjekt? Jag vill i alla fall vara ett handlande subjekt, och även bli betraktad som en sådant. Jag vill i alla fall ta ansvar för mitt eget liv och även ha rätt att göra det utan att begränsas av system som passiviserar. Det tror jag även människor som kommer till Sverige från andra länder vill.

0 Comments:

Post a Comment

<< Home

Bloggtoppen.se