Thursday, May 04, 2006

KIRGIZISTAN med mera

Nu är jag och Emil i Kirgi! Det är ungefär som jag föreställt mig. Gamla sovjethus, stora paradgator och lite halvsunkigt. Vad jag inte trodde, det var att det skulle var så grönt och fint! Grönskande träd och berg med snötäckta toppar. Jättefint.

Kirgizerna är ett folk för sig. Det lilla jag sett hittills alltså. Det började på planet - när planet landat - inte stannat - då kastar "alla" sig på väskluckorna och sliter ner sina grejjer. Inte en käft som sitter och väntar till planet stannat eller tills lampan med bältet släcks. Nej då. Sedan trängs man. Man trängs ut ur planet, man trängs i visum-kön, man trängs i passkön. Någon svensk mesighet finns inte. Eller kanske snarare - någon svensk artighet och kösystem finns inte. Emil blev ovän med en rysk rödhårig tant som trängde sig och försökte säga till henne på engelska. Men hon bara skakade på sitt rödfärgade hår och fortsatta tränga sig. Här i Bishkek verkar de trevliga och tillmötesgående. Men knö sig det kan dom.

Vi har shoppat lite fejkgrejjer ( gussi å sånt ), ätit på ett par resturanger ( över förväntan ) och promenrerat omkring i Bishkek å upplevt atmosfären. Vi var även på FN-kontoret igår och fick se hur Charlotte jobbade. Det var inte utan att man blev lite sugen på att jobba utomlands någongång i livet.

Charlotte och Esbjörn bor i en FEMMA. Som kostar mindre än vad deras etta på 35 kvm i stockholm gör. Hur flott som helst!

Nej nu är det dags att ge sig ut i Bishkek centrum igen. Det är jättekul att vara här och det är kalas att träffa våra beloved friends som tar väl hand om oss.

PS. Vi var på turkiskt bad innan vi åkte från Istanbul. En stor kvinna med gungnade, stora bröst endast iklädd bikinitrosor skrubbade bort min hud och tvålade in varenda hudveck. Därefter helkroppsoljemassage på det. Gött. Men det gäller å inte va pryd när man badar turkist. ds

3 Comments:

Anonymous Anonymous said...

Om ni har lite dålligt väedor i Kirgi så kan jag trösta er med att det har INTE VI...

Här skiner solen och jag har intagit lunchen på en brygga. Man kan nästan luras att tro att det är sommar och det ska man tydligen få inbilla sig i fem dagar till.

Ja, varför skrev jag det? Ren avundsjuka, grön och elak. Det är nämligen dags att jobba igen, stretandes vid tangentbordet.

Hoppas att ni har sketakul! Hälsa Charlotte och Esbjörn.

1:37 PM  
Anonymous Anonymous said...

I'm jealous! Gud vad spännande ni har det... Njut av ledigheten och av att vara på en ny rolig plats! Stor kram från Sofia

8:34 AM  
Blogger jenny said...

idag var vädret bättre kan jag säga, 19-20 grader å sol! vi väntar dock in den omtalade 35gradiga värmen! kram på er fränder

12:31 PM  

Post a Comment

<< Home

Bloggtoppen.se