Wednesday, May 09, 2007

jag kan inte uppröras ...

över att göran persson går till konsultfirman JKL. Vadå? Det är väl bra att man jobbar och gör rätt för sig (då kommer det dessutom in mer skatt till oss) än går i pension - som LO-tanten igår på Rapport sa ” han har ju en bra pension och en lantgård att ta hand om varför ska han jobba typ” . Jag tycker att det är kalas att politiker inte alltid är politiker, även om Göran P naturligtvis alltid kommer vara det, utan att de jobbar och är ute i verkligheten som alla andra. Sen visst, han går till näringslivet och konsultbranchen som han själv har häcklat men åååå, vad hemskt. Är det någon som är förvånad? Det har flera såssar gjort före honom, idealen sviker med åldern det vet vi – folk blir mer ”höger” ju äldre de blir så är det, och toppjobb skulle man väl inte själv tacka nej till.

Det är inte fel att jobba. Det är inte fel att tjäna mycket pengar. Det är bara å gratulera dem som lyckas tycker jag. Jag förlorar ju inte på att någon annan blir rik eller får ett bra jobb. Men det är väl osvenskt att tycka så. Bättre att alla har det lika. Lika dåligt.

Sen det där med karantän i något år. Vadå? Det är väl ganska viktigt, i en roll som konsult, att ha goda kontakter aktuella samt hyfsat färska erfarenheter för att kunna ge rätt rådgivning och smörja nätverken. Så tänker jag.

Politiker borde mycket oftare vara ute och jobba i det riktiga livet tycker jag. Många sitter alldeles för länge. Det gjorde Göran också. Men nu har gubben fått ett jobb utanför den traditionella politiken och det kan väl vara nog så intressant. Undrar hur det är att vara hans jobbarkompis. Hade en kompis som jobbade på JKL ett tag, synd att hon har slutat annars hade hon kunnat dra rövare om afterworkfredagar med Göran. Mycket chilinötter tror jag han beställer in samt feta clubsandwichar med majonnäs. Å nej, nu blev jag hungrig.

0 Comments:

Post a Comment

<< Home

Bloggtoppen.se