Tuesday, June 16, 2009

nerds

Jag tycker absolut inte det är något att uppröras över att man inte får läsa på Komvux fast än man har godkända betyg. Det är helt rätt och bra att det kommer in i skollagen så att inte folk letar upp tama kommuner (som vill fylla tomma klassrum), skriver sig där för att utnyttja att man där man kan läsa upp godkända betyg.

Det är ju inte det att man utesluter folk från en andra chans. Man får läsa upp sina betyg själv, tenta av som det heter.

Det fick jag göra när jag "urartade" med några av mina betyg i gymnasiet. Mitt IG (matte) fick jag läsa upp på komvux (läraren sa att jag var sååå duktig och hade det inte varit för att jag samtidigt pluggade c-nivå på statsvetenskap där all undervisning och tentor var på engelska, så hade jag kunnat få MVG. Det blev 4/VG. good enough.) och några andra ämnen satte jag mig själv och pluggade in och tentade upp till femmor. Sen blev det univeristet och nu är jag framgångsrik, lyckad och supersnygg. Och ekonomiskt oberoende ska tilläggas.

Man drar alltså inte in möjligheterna att komma igen med den nya lagen. Man ser bara till att de som behöver komvux mest får det. Dvs de som inte har godkända betyg eller som inte har behörighet.
inget konstigt med det. De som hävdar det är bara riktigt såssiga såssar. Jag säger GO BJÖRKLUND, din gamle general.

2 Comments:

Anonymous Anonymous said...

Tycker att det där egententandet också är ett otyg. Det driver ju bara upp snittbetygen och gör det svårare för nyexade gymnasister att komma in på utbildningar som knappast är betjänta av en massa studenter som kräver några extra år på sig för att klara bra betyg. Snedvrider intagningen och gör att betyg inte säger ett skvatt om studiebegåvning. Man kunde ju annars tycka att det var det de var till för.
Sen är det klart att fd drop outs ska kunna få en andra chans. Men det är en annan femma, tycker jag.

10:24 PM  
Blogger jenny said...

ja, jag håller med det är inte heller bra om det blir för mycket på upptentahållet heller. men hur ska man göra då? är det verkligen upptentandet som driver upp intaget?

11:20 AM  

Post a Comment

<< Home

Bloggtoppen.se