Monday, June 01, 2009

Distans.

2 saker gäller det att ha distans till (bland annat):

1. Löner. Oavsett hur lite eller mycket du tjänar så blir du aldrig nöjd. Därför tycker jag det är bra att göra så här: Inte ta reda på eller spekulera i vad andra i din närhet tjänar, aktivt försöka påverka sin löneutveckling om den är kass, aktivt försöka byta jobb eller vidareutbilda sig till något som betalar sig om det nu är så himla viktigt att tjäna bra eller bättre.

Och som en kamrat sa till mig igår, många som tjänar bra inser inte att de tjänar bra. Man blir liksom blind i sin egen bubbla. Det är väl därför som VD:ar och andra höjdare inte vill avstå sina miljonbonusar. Alla som de jämför sig mer får ju miljoners miljoner. Knäppt, knäppt.

För övrigt tycker jag det är fel fokus i huvet att gå omkring och fundera på vad folk tjänar. Det viktiga är väl hur de är och vad de gör (å så god jag är)!

Sen borde ju vårdbiträde och förskollärare tjäna BETYDLIGT MER för de om några, sliter på sina jobb och har inte tid att lägga fem minuter på ett facebookinlägg eller ett kort bloggstycke mellan blöjbyte och dreggeltork.

2. Är man förhållandevis normalbyggd ska man inte böla över 4-5 extra kilon. Men ändå gör vi det. Hur många håller inte på med sina pulverdrycker nu inför sommaren eller löper som små brunstiga gaseller i gamla Takanojoggingställ om kvällarna – allt för att komma i form till sommaren. Och då vet vi inte ens om vi kommer använda bikinin i sommar.

Vädret är fint nu men snart kan de vända. Bättre å satsa på brun utan sol och sommarrean. Och det tar inte en månad att komma i fin form, det tar ETT år. Mitt råd är därför – lägg ner och njut istället. Ta ett glas rosévin och en näve chips till på balkongen och titta ner på svettiga små illrar som springer runt. Själv har jag lunkat såsom en gasell tre gånger i år. Inte kom jag i form för det.

0 Comments:

Post a Comment

<< Home

Bloggtoppen.se