Sunday, May 14, 2006

the end

Jaha, efter att ha promenerar runt i Osh och lite mer bazar på torsdagen, en snabb insvängning i Jalalabad drog vi oss "hemåt". Dvs mot Bishkek. Vi sov över på vägen på ett sjukt ofräsht gammalt sovjethotel i någon pytteby. Vi kom sedan till Bishkek vid lunch på fredagen. Jag var väldigt tacksam över att ha överlevt bergsvägarna och trafiken i Bishkekcentrum. Innan vi åkte hem på söndagsmorgonen ( igår kväll svensk tid ) hann vi med urbillig manikyr, en kirgisisk utekväll på fredagen och ett par timmar vid en offentlig pool på lördagen. Det var 35 grader varmt. Emil passade på att bli magsjuk sista dagen. Inte jättefarligt men det bidrog till att vi höll ett ganska lungt tempo.

Nu är då denna fabulösa resa över. Jag har lärt mej massor och fått både krimskrams och nya perspektiv med mej hem. Det jag ska implementerar hemma i svedala är:

*Den kirgisiska "terrorism hospitality" - kirgisernas gästfrihet gick inte att ta miste på. Mat i massor till gästen fast man knappt har råd å äta själv. Himla trevligt. Lite jobbigt å va gäst om det går till överdrift dock.

*Lära folks barn att gå och sluta med blöja vid 6 månaders ålder. Kirgibarnen går när de är hur små som helst och de lär sig göra number one och number two själva på BB typ. Praktiskt och billigt. Ingen behöver barnvagn ( såg kanske tre barnvagnar på hela resan ). Att bidra till denna förändring i Sverige kan innebära en hel del jobb men det verkade himla praktiskt när man var på plats och såg de små liven.

*Vara överlycklig när en kamera kommer fram. Shit vad kirgiserna gillade att bli fotade ( utan att vilja ba betalt som i Afrika enligt emil ). Härligt!

Och så massa massa mer som jag inte kommer på nu när min hjärna är relativt mosig.

En annan intressant sak som jag nog glömt nämna är att moskéer ploppar upp i Kirgi som svampar. Det är saudiarabien som sponsrar. Särskilt många var moskéerna i fattiga områden. Vet inte om det är bra eller dåligt. Det återstår att se.

Nu är jag relativt jetlaggad och gör allt för att hålla mej vaken så jag kan komma in i det vanliga lunket igen. Nu blir det en kaffe i solen på streetstråket på hornstull.

KUL att vara hemma igen med många intryck i bakfickan. Sorligt att lämna charlotte och esbjörn dock.

2 Comments:

Anonymous Anonymous said...

Nice idea with this site its better than most of the rubbish I come across.
»

5:58 PM  
Anonymous Anonymous said...

Greets to the webmaster of this wonderful site! Keep up the good work. Thanks.
»

9:21 PM  

Post a Comment

<< Home

Bloggtoppen.se