Tuesday, December 30, 2008

nyårsmeny

jag är ingen gourmand på något vis. inte heller en bra värdinna. tycker det är jobbigt å hålla kalas och liknande. inte minst sen man fick barn och är supersplittrad och kan inte koncentrera mej på något.
denna nyår har jag dock varit seriös och ska laga lite seriös mat (till skillnad från förra året då jag gjorde kommunens äckligaste potatisgratäng och inte ens gästen sa att det var gott, han kunde inte ljuga) och vara värdinna (i mysbrallor tror jag, sällskapet är slappa goingar).
i år blir det:
- välkomstdrink med champagne och jordgubbar
- förrätt: chevrebasilikamojs i rökt lax rullade i stekta (typ) sesamfrön - vitt vin att gedrinken.
- huvudrätt:fläskfilé med chilipesto, lätt gräddsås, sesampotatis och vallentinsallad - rödtjut att gedrinken. (oxfilé och hummer är bara för wannabes. vi andra kör rent svin.haram i och för sig men det får gå.)
- efterrätt:chokladtårta ala edsbacka med hallonsky och apelsingrädde. kaffe att gedrinken.
.....
- chips
- lösgodis
- cocacola
- samt champagne eller cider vid tolvslaget.
tror det här blir kanonbra. för första gången ska jag använda sån där köttsticka. ikväll har jag redan gjort chilipeston och det sticker i alla fingrar och i ansiktet där jag varit och pillat med mina chilimarienerade händer. förrätterna har jag också gjort och de ligger och vilar i kylen. chokladkakan gör jag imorgon förmiddag.
DESSUTOM (utropstecken, utropstecken)har jag redan gjort en gratäng till lunch imorn. to the guests travleing from up north. snacka om seriös planeringstant.
ja, dra på trissor. min husmorsimage är kanske inte helt pjåkig ändå.
gott slut. nästa år blir säkert kanoners utan krig, lågkonjunkturer, sjukdomar och annat skit. NOT. tyvärr. men bra blir det nog på något vis. som kommunalare blir jag nog inte arbetslös i alla fall.

0 Comments:

Post a Comment

<< Home

Bloggtoppen.se